Miroslav Fišmeister
- amatérský přírodovědec, potomek dvou admirálů, princ jablečných měst
- an amateur naturalist, descendant of two admirals, prince of the apple towns

Licence

Creative Commons License

Navigace

Rubriky

Archivy

RSS feed

Hledání na tomto blogu

Odkazy

Počítadla

Counter
bloguje.cz

známka blogu: 1.08
počet hlasů: 118

Informace

e-mail:
neznalekab@gmail.com

Balvan

Změnilo se tvé okolí od roku 1989?

Samozřejmě. Moje milovaná země jde do hajzlu. Co chce dokázat „národ", který nenávidí stromy? Který vyvražďuje aleje stoletých stromů, aby mohl rozšířit silnice, kterými se v luxusních autech prohánějí nabobové, nenávidějící vše živé?

(Humpolecký Magor)

 

 

trn

"Když sedmiletý chlapec ponejprv a sám vykoná cestu do sousední dědiny, která je vzdálena od jeho domova sotva půl hodiny, ještě po letech může o této své cestě snít jak o křížové výpravě do Svaté Země. Tělesný obzor jeho očí bude stále širší a širší, tak jako vodní kruhy na jezeře od toho místa, na které se z tisícmetrové výše sřítil hydroplan, ale jeho obzor duchovní zůstane i po letech v tom centru, kterému se říká rodný kraj. Ten bude vždy jeho bodem Archimedovým a také vždy jeho Achillovou patou."

(Jakub Deml)

ch2

Postsokratik:

bytí

 

 

Adorno, T.

Pomník T. W. Adorna, Frankfurt (velké rozlišení zde)

"Adorno – často se to připomínalo a stále opakovalo – si jednou položil otázku, zda je poeszie po Osvětimi ještě možná. Chápal ji však  bezpochyby – málo citlivě a nepříliš šlechetně – jako prosté a naivní okouzlení dobroutou jednotlivých bytostí a krásou života. Nevěděl, že poezie není to, co hovoří o světě, ale práce která tím, jak vyprošťuje slovo z pojmového diskursu, tento svět zakládá, v dobrém či zlém, neboť má za to, že mu lze dát smysl. Pochopena takto, poezie ani po Osvětimi neztratila na významu. Není shovívavým sněním, jež některé skutečnosti nutně činí nesnesitelným, ale luciditou, která předává odvahu. Spíše si všimněme, že znamenala v hodinách opravdu čirého zoufalství – jak to dokládají četná svědectví – oporu pro ty, kdo se zuby nehty drželi ne tak života jako ideje vlastní důstojnosti. Rezignovat na poezii po zkušenosti s vyhlazovacími tábory by znamenalo dovést do konce jejich záměr." 

(Yves Bonnefoy, Století, jež obětovalo slovo, in: Eseje; překlad Jiří Pelán)

Avec YB

Y. B. a Joumana Haddad, (cc) táž

Stejný názor měl pán, u nějž jsem vážku na čele rozeznal až nedávno:

AB

"Poezie by zradila své pradávné poslání, kdyby ji historické události, byť nesmírně bolestné, přiměly, aby se odchýlila od své královské cesty a začala se točit kolem vlastní osy na klíčovém místě této cesty. Její úlohou je neustále směřovat vpřed, ve všech směrech prozkoumávat pole možností, projevovat se – ať se stane co se stane – jako emancipační a zjevující síla. Navzdory křečím, které zachvacují režimy a společnosti, musí si proto poezie uchovat kontakt s prapůvodní podstatou lidské bytosti – s úzkostí, nadějí, tvůrčí energií -, což, jak se ukazuje, je jediné nevyčerpatelné naleziště."

(André Breton, Interview s René Bélancem, in: Rozhovory; překlad Dagmar Steinová) 

"Vědecké poznatky o přírodě budou mít cenu jedině za předpokladu, že se obnoví kontakt s přírodou cestou poezie a odvažuji se tvrdit, i cestou mystickou."

(Týž, Rozhovor s Jeanem Duchém, tamtéž)

 

Vida, optimismus. Jednoho dne Sisyfův balvan – o němž píše Camus – pukne...

ch5

 

 

linkuj.cz vybrali.sme.sk

20.02.2009 • rubrika: Textypermalink
Komentáře

[1] (elfos - WWW) Vloženo 20.02.2009, 20:10:47
avatarÚžasné.
Ano, změnilo, strašidelně. A mění stále..

A připomněls mi báseň, kterou jsem četla dnes (a založila si ji, že si ji opíšu) - tak ji napíšu sem.. snad to nebude vadit (kdyžtak mě prosím smaž..)

*

Ach jak je krásné hnízdo vos
když Sisyfos je na smrt znaven
a sám se celý mění v kámen

Života zarmoucená něho
pověz mu něco laskavého
za sebe za nás žehrej pros

(Jan Skácel, ze sbírky Odlévání do ztraceného vosku)

[2] (Henry Psanec - WWW) Vloženo 20.02.2009, 20:24:00
avatarJistěže to nevadí.

Musíme doufat - Breton byl optimistou (ačkoliv zemřel před 42 lety) - doufat a činit se!

[3] (zuzi ) Vloženo 21.02.2009, 07:33:25
avatar... tady u nás to snad není tak viditelné, ale co se mě osobně týká, je že ve vedlejší muzejní zahradě vymýtili a vydloubali veškerou vegetaci včetně travního drnu - bude tam muzeum kamene, a přitom symbolem zdejších lomů jsou břízy a vykáceli lípy na hřbitově... o kácení alejí jsem něco zaslechla, ale nevěnovala tomu pozornost, to přece není možné ...

[4] (elfos - WWW) Vloženo 21.02.2009, 09:13:57
avatarZuzi: Je to možné. Napsala jsem teď k tomu dlouhatánský příspěvek s několika linky o vykácených alejích, který jsem ale zase smazala, nechci tu Henrymu dávat tak strašně negativní a smutné věci.. Nechám jen konec toho příspěvku, se dvěma odkazy o tom, že někdy se podaří i nemožné.

- občas se kácení stromů (aspoň některých) i podaří zabránit:

http://www.arnika.org...tml?x=89059

http://www.ekolist.cz...l?x=2144895

[5] (Henry Psanec - WWW) Vloženo 21.02.2009, 10:22:37
avatarMyslím, že Magor to myslel obecně, zuzi... Slýchávám to, jak se kácí stromy okolo silnic. Je přece přirozené, že po úzkých cestách vysočin je třeba jezdit co nejrychleji v offroadech.

U nás se děsím toho, co budou provádět při rozšiřování města (z nějž mimochodem obyvatel ubývá).

[6] (Henry Psanec - WWW) Vloženo 21.02.2009, 10:31:30
avatarElfos, klidně tady nechávej i smutné věci - není možné uhýbat před realitou dnešního světa. Ten druhý příspěvek mi hned začátkem: "billboardy" připomněl můj šok, když jsem jel po dálnici po asi 15 letech a viděl tu hrůzu. Stačí mi podívat se tady... Jak se časy mění! - když jsem coby maličký listoval atlasy a viděl dlouhou silnici pouští u níž stál billboard, přišlo mi to pěkné; dneska když vidím strom sevřený dvěma billboardy...

[7] (Děd nevěd - Mail - WWW) Vloženo 21.02.2009, 11:50:44
avatar...nebo v místě staré aleje supermarket.
Byly doby, kdy lidé káceli stromy k užitku. Dnes se kácejí stromy ve jménu volného obchodu s naprostými blbostmi.
Musím, ale zároveň přiznat, že v posledních pár letech bylo v Praze vysazeno tisíce stromů.

[8] (Henry Psanec - WWW) Vloženo 21.02.2009, 12:07:00
avatarA nesázejí se spíš na okrajích, sloužíce tak jako "omluva" pro kácení v centru?

[9]stromy (bicarbona - WWW) Vloženo 21.02.2009, 12:44:39
avatarviz:
http://jdem.cz/ay375
a chodí tam lidi nakupovat? chodí...
nechodit k nim nakupovat
jediný protest který má smysl
jediná věc na kterou (u)slyší...

a podobně nenavštěvuji Špalíček
tam jsem zase
"estetický aktivista"

[10] (Henry Psanec - WWW) Vloženo 21.02.2009, 13:06:26
avatarZcela souhlasím. Do super- atd. marketů nechodím, Špalíček ignoruji, atd. Tuhle jsem vzpomínal na to, jak dědeček chodil do práce a z práce pěšky; a jak se k příbuzným na posvícení šlo 40 km tam a 40 zpět...

[11]zas takovej frajer nejsem (bicarbona - WWW) Vloženo 21.02.2009, 13:23:36
avatarjá jen aby to teď nevyznělo, jak jsem dobrej... to já zas sem tam do nějakýho suprhyprmarketu zajdu, jen ten Lídl si opravdu hlídám.
Ovšem kouzlo malých večerek (já tomu říkám večerka bez jakéhokoli vztahu k otevírací době) je kouzlo malých večerek.
Na druhou stranu se bojím u řezníka, říct si o "tamhleto maso" to je pro mě opravdu problém. Tak si raděj někde koupím ten balíček...

[12] (Henry Psanec - WWW) Vloženo 21.02.2009, 13:37:07
avatarS večerkama souhlasím... řezníka tu máme velkého a dobrého - a navíc, u nás nakupuje maminka; já se do supermarketu dostával jen když jsem se cestou z PL stavil v Tescu koupit si šátečky z listového těsta s něčím slaným unvitř... ale už je tam nemívají. Jen doufám, že co se knih týká, zůstane tu aspoň těch pár normálních knihkupectví.

[13]tak to mi ani nemluv (bicarbona - WWW) Vloženo 21.02.2009, 13:47:39
avatarprávě si hledám nové oblíbené knihkupectví, páč to poslední nějak zmizelo:
http://spolek.net...1/spolek-roste/
nicméně zůstávám optimistou, aspoň pro ty páry...

[14] (Henry Psanec - WWW) Vloženo 21.02.2009, 13:53:54
avatarAno, Spolek je od konce roku 2008 minulostí... Ale zůstává Skleněnka, a Academia.

[15] (Henry Psanec - WWW) Vloženo 21.02.2009, 13:56:01
avatarP. S.: mluvím o středu města.
P. P. S.: Všiml si vůbec někdo, že tenhle článek má optimistické vyznění?

[16]odbočky (bicarbona - WWW) Vloženo 21.02.2009, 14:09:11
avatarvšak to byly jen malé odbočky... takové zajížďky...a jednosměrky...

[17] (Děd nevěd - Mail - WWW) Vloženo 21.02.2009, 15:18:39
avatar[15]Ano.

[18] (zuzi - WWW) Vloženo 21.02.2009, 20:16:02
avatar... Tak s těmi alejemi je to pravda, v televizi o tom mluvil náčelník za jižní Čechy. Chtějí všechno podél cest vykácet a namísto každého stromu někde jinde, třeba prý na Šumavě vysadí 10 stromů. S takovým blbem bych nemohla sdílet domácnost :). Strom za to nemůže, že lidi jezdí neopatrně, no ni? Takhle se na ten problém jak oni říkají "nehodovosti" dívat nedá. To by museli zrušit i cigára, alhohol, zbraně a vůbec všechno co nějak lidi odvádí od "řádného" chování a lidi po tom umíraj! :))))))). Když tak spravedlivě :))) a né jen ty stromy!

[19] (Henry Psanec - WWW) Vloženo 22.02.2009, 12:23:48
avatar[16] To je úplně v pořádku.
[17] To je dobře. Včera jsem četl Verna a o Vernovi... to si ale zaslouží samostatnou poznámku, myslím.

[20] (Henry Psanec - WWW) Vloženo 22.02.2009, 12:26:22
avatarZuzi, ty stromy za to nemůžou vůbec. Náčelník... britského koloniálního komisaře na něj!

Jsem rád žes tu zase s obrázkem. Ta rezavá kočička na dolním obrázku je taky Z.

[21] (Liška - WWW) Vloženo 23.02.2009, 08:48:08
avatar[15] Jasně, optimistické vyznění slovem i obrazem. Huráá!!

Když něco staví ve Finsku, nechají silné stromy stát a domy postaví opatrně mezi ně (a to jim tam rostou většinou jen břízy, takový plevel, řeklo by se).

Když se staví nákupní centrum tady, stromy jdou první pryč. Aby se stavělo pohodlně, extenzivně. Bez námahy.
A přece co je bez námahy, za nic nestojí!

[22] (Henry Psanec - WWW) Vloženo 23.02.2009, 13:49:32
avatarSlyšel jsem, že na severu vůbec dbají na to, aby to tam propívalo a vypadalo, to jest, neposuzují to z hlediska ulice, ale kraje - prostě, vocaď pocaď les a krajina, a pak zástavba, ne jako tady, dům, pole, dům, pole, domy, les... (a tím nemyslím domy staré, ale nové hnusné; a supermarkety).

[23] (hanci - WWW) Vloženo 14.03.2009, 14:30:45
avatarNedávno jsem podepsala tuhle petici. Kdybys uznal za vhodné ji taky podepsat, dávám sem adresu.
http://arnika.org...tice/?x=2130094

Z kácení stromů jsem docela zoufalá. Lidská blbost nezná mezí. Většina lidí vůbec nemyslí na své potomky, v čem budou žít. A vůbec - na stav Země.

[24] (Henry Psanec - WWW) Vloženo 14.03.2009, 22:57:36
avatarDíky za odkaz! Asi to bude chtít na těch stromech určených ke zničení začít žít - jako Calvinův Baron na stromě.

Je to velmi známý citát, ale Einstein řekl: "Dvě věci jsou nekonečné - vesmír a lidská hloupost. Jen u toho vesmíru si tím nejsem jistý."


Všechna pole jsou nepovinná.
Vaše IP adresa nebude veřejně zobrazena.
Číslo v hranatých závorkách vytvoří odkaz na daný komentář.
Komentáře obsahující invalidní prvky budou editovány, lépe smazány :)
Vaše jméno:
Váš e-mail:
URL vašich stránek:
Nadpis:
Text: