Nová recenze

Posted on 11th Leden 2008 in Pískoviště

na Pískoviště a Postel.

MF DNES, 11.01.2008 – JANA SOUKUPOVÁ – UMĚNÍ & KRITIKA – BRNĚNSKÁ SCÉNA

Dva adepti na „nezapomenuté básníky"

RECENZE – KNIHA

Dva básníci, oba žijí v Brně. Oba mají nesporný talent a verše píší, protože je tahle potřeba o něco silnější než jakýsi hypotetický „stud za básnění". Oba vydávají poměrně pravidelně vždy novou sbírku, žeň své předchozí poetické produkce.

Tím i „služebně" o něco starším je současný lékař Kliniky komplexní onkologické péče Masarykova ústavu Norbert Holub, druhým „amatérský přírodovědec a potomek dvou admirálů" Miroslav Fišmeister. Oba své sbírky vydali vcelku nedávno. Norbert Holub v nakladatelství Masarykovy univerzity svoji snad zatím nejzdařilejší Status idem (byť s vročením 2006), Fišmeister stihl s datem vydání 2007 dokonce dvě knihy: Aspoň že postel je pohodlná (Carpe diem v Brumovicích) a Pískoviště (Nakladatelství Pavel Mervart v Červeném Kostelci).

Oba se podobají ještě v tom, že se nacházejí na zvláštním básnickém rozcestí. Z podoby jejich knih i veřejného přijetí je už dnes zcela jasné, že jako básníci jsou i budou uznáni. Ale protože je jejich talent opravdu nesporný, mohl by se jejich tvůrčí vliv přelít přes poměrně mělký okraj tuzemského umyvadélka poetického dění, které si z velké části vystačí samo se sebou a většinového čtenáře (neřku-li zbytek společnosti) v podstatě vůbec nezajímá. Oba tihle brněnští poetové by skutečně mohli přeplavat ze sebestředné moravsko-slezsko-české básnické kalužinky do řeky širšího kulturního povědomí. A možná by z té Svratky a Svitavy mohli dokonce doplavat aspoň do Dunaje.

Je velice zvláštní, jak si kulturní obec a potom obecné kulturní povědomí takovéto „obecně platné" tvůrce vybírá. Proč se ze stovek jmen „zapomenutých básníků", jejichž někdy naprosto skvělé verše uveřejňujeme poslední měsíce i na brněnských stránkách Umění a kritiky, vyloupnou pro společnost, potažmo čítanky a vysokoškolská skripta, právě jen určitá jména a ne jiná.

Každopádně úroveň básnické produkce Holuba či Fišmeistera nijak nebrání, aby z dnešní skupiny básnících autorů nebyli jednou vybráni právě oni. Ale zatím to rozhodně nemají jisté. (Což pro postmoderní dobu babylonského zmatení hodnot platí i pro ty, kteří už podobné vřazení do čítanek a skript absolvovali – třeba J. H. Krchovského, Radka Malého či Petra Hrušku, abych uvedla aspoň vzoreček. Ještě i jim se může stát cokoliv.)

Zvlášť současné, civilní a poměrně dobře i laikovi srozumitelné verše Norberta Holuba dozrály ke vtipu a eleganci darované jen hodně talentovaným. Kromě sečtělosti lze z Holubových básní vycítit i hloubavost vlastní bytostným samotářům, kteří si umějí svůj vnitřní svět velice dobře vychutnat (byť je Norbert Holub kmenovým členem brněnského literárního sdružení Weles a vcelku se organizačně činí). Jeho básně každopádně vyzrály ke vstřícné osobitosti, což je devíza nad jiné. Lze citovat odkudkoliv, například tedy hned první verše ze sbírky Status idem nazvané Soudruh Alzheimer: „Zapomenu štěstí / pevně přivázané vodou ke kohoutku. / Zapomenu dělníka R. / recitujícího Slánského sebeobžalobu při kachlíčkování záchodu. Zapomenu šachy, / které jsem s ní hrál na její kostkované sukni…"

Miroslav Fišmeister je také jasný adept na pozici „nezapomenutých básníků", byť jeho verše nenabízejí čtenáři takovou dávku čtivé vstřícnosti. Ve zkratce však přinášejí silné obrazy, což u jednatřicetiletého tvůrce slibuje ještě mnohé. Z Pískoviště: „Stařenina gesta odkazují / k jinému světu. / A já řekl příteli / odkázat místo darovat. / Ať věnuješ cokoli, / stáří daru neovlivníš. / A barvu melancholických filmů?"